Vývoj a výroba elektronických zařízení, automobilová diagnostika.

Automobilová diagnostika - popis el. svorek v automobilu, zapojení patic automobilových relé

Při čtení elektrických schémat se vyskytují u kabelových vedení nebo na kontaktech jednotlivých prvků normalizované čísla nebo písmena mluvící za vše. Zde uvádím alespoň nejběžnější užívané v evropských automobilech.

Svorky v elektroinstalaci

SvorkaPopis
1 (1a,1b)spínací kontakt zapalování, indukční cívka (indukční cívka A, indukční cívka B)
15Spínané plus spínací skříňkou (zapnutý klíček zapalování)
15aSpínané plus spínací skříňkou za pojistkou
15/54Spínané plus spínací skříňkou za pojistkou, starší označení okruhu napájení po zapnutí klíčku
17Žhavení vznětového motoru napřímo (poloha spínací skříňky při startu)
19Předžhavení vznětového motoru přes kontrolní žhavící odpor (1.poloha spínací skříňky)
30Stálé plus (napětí přímo z akumulátoru)
30aStálé plus za pojistkou (napětí přímo z akumulátoru)
30alStálé plus spínané komfortní jednotkou (napětí na výstupu komfortní jednotky)
31kostra (-pól akumulátoru)
31asvorka přepínače 12/24V pro připojení mínus pólu druhého akumulátoru
44svorka pro spojení regulátoru napětí pro paralelní chod
45svorka spouštěče a odděleného spínače
49vstup napájení přerušovače směrových světel
49avýstup z přerušovače směrových světel
50startovací napětí ze spínací skříňky nebo motorové jednotky(uvolnění startu imobilisérem)
50astartovací napětí ze spínací skříňky vznětového motoru(starší označení)
52zadní mlhové světlo
53costřikovač s automatikou setření
54brzdová světla
54gzadní mlhové světlo na přívěsu
55svorka pro světla do mlhy
56spínač hlavních světel
56adálková světla
56aLdálková světla levá
56btlumená (potkávací) světla
56bLtlumená (potkávací) světla levá
56bRtlumená (potkávací) světla pravá
57spínač parkovacích světel
57Llevé obrysové/parkovací světlo
57Rpravé obrysové/parkovací světlo
58obrysová světla
58aosvětlení spínačů a panelu přístrojů
58bosvětlení spínačů a panelu přístrojů (nastavení intenzity osvitu)
58Llevá obrysová světla
58Rpravá obrysová světla
61generátor - kontrolka dobíjení
71zvuková houkačka
75výstup ze spínací skříňky, kontakt pro odlehčení napájení při startu
75alvypínané plus za spínačem topení nebo spínací skříňkou při startování
75xvypínané plus za relé k odlehčení akumulátoru při startu (relé ovládané spíncí skříňkou)
85cívka spínacího relé
86cívka spínacího relé
86svypínané plus ze spínací skříňky po vytažení klíčku
87výstup z relé palivového čerpadla nebo z relé pro řídící jednotku vznětového motoru
87avýstup z relé palivového čerpadla nebo z relé pro řídící jednotku vznětového motoru za pojistkou
88svorka pohyblivého kontaktu spínacího relé
88svorka pevného kontaktu spínacího a přepínacího relé
B++ pól akumulátoru (hlavně pro alternátor)
B-- pól akumulátoru (hlavně pro alternátor)
Csvorka přerušovače směrových světel pro kontrolku (u některých vozidel označeno P)
D++ pól generátoru
D-- pól generátoru
DFbuzení alternátoru, kontrolka dobíjení
Mp, M0střed vinutí třífázového generátoru(zapojení do hvězdy)
Wvýstup z alternátoru pro otáčkoměr (především u naftových motorů)
Llevé směrové světlo
Rpravé směrové světlo
CAN-H
CAN-L
datová sběrnice mezi řídícími jednotkami hnacího ústrojí (motor, autom. převodovka, ABS, panel přístrojů, centrální řídící jednotka vozu, ....)
CAN-H komfort
CAN-L komfort
datová sběrnice mezi řídícími jednotkami komfortní elektroniky (řídící jednotky dveří, klimatizace, panel přístrojů, centrální řídící jednotka vozu, ...)
K-vedenídiagnostické vedení mezi řídícími jednotkami

Regulátory napětí alternátoru

SvorkaPopis
Astálé napájení (+12V svorka 30)
RCvstup řízení dobíjení - připojení PCM. Přiveden PWM signál
LIvýstupní svorka pro signalizace dobíjení a informaci o zatížení alternátoru
COMDatový vstup řízení dobíjení
Pvýstup - fáze, signál pro otáčkoměr
Dřídící vstup pro řízení napětí

Svorky automobilových relé

Automobilové relé 5pin MINI
Automobilové relé 5pin MINI/MICRO - nejběžnější rozmístění vývodů

SvorkaPopis
30Stálé plus (napětí přímo z akumulátoru) - pohyblivý kontakt
85cívka relé (- pól)
86cívka relé (+ pól)
87spínací kontakt relé
87arozpínací kontakt relé

Svorky přerušovače směrových světel

Přerušovač směrových světel 3 pinový
Přerušovač směrových světel - 3pin

Nejběžnější uspořádání vývodů přerušovače směrových světel je třípinové zapojení podle výše uvedeného obrázku.
SvorkaPopis
31kostra (-pól akumulátoru)
49napájení směrových světel (ze svorky 15 přes pojistku)
49avývod na přepínač směrových světel

Přerušovač směrových světel 4 pinový
Přerušovač směrových světel - 4pin

Méně časté zapojení je 4pinové dle obrázku výše. Používá se u některých vozů značek Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Lancia, Peugeot, Renault, Seat.
SvorkaPopis
-kostra (-pól akumulátoru)
+napájení směrových světel (ze svorky 15 přes pojistku)
Rvývod na přepínač směrových světel
Cvývod na kontrolku směrových světel

Přerušovač směrových světel bimetalový PAL
Přerušovač směrových bimetalový PAL 443 319 600 000, 443 319 600 004

Dalším typem přerušovačů směrových světel jsou bimetalové. Jejich výhoda je, že stačí dvouvodičové zapojení a nepotřebují připojit kostru vozu.
SvorkaPopis
+napájení směrových světel (ze svorky 15 přes pojistku)
Zvýstup na přepínač směrových světel (neboli přepínač L/P směrový světla)
Pvýstup na pravou stranu přes spínač varovných světel ve funkci výstražných

Dokumenty ke stažení

Popis svorek v automobilu - verze pro tisk (PDF 150kB)

3.2.2012(doplněno 3.6.2016) Jiří Blecha