Automobilová diagnostika - popis el. svorek v automobilu, zapojení patic automobilových relé
Také Vás někdy překvapí v technické dokumentaci nějaká drobnost, která není nikde uvedena, je všeobecně zažitá, ale Vy vlastně netušíte o co jde? Jedním takovým příkladem jsou čísla svorek v automobilu. Ani přesně nevím kde a jak vznikly, ale jsou všeobecně známé a umět je se hodí.
Číslované svorky ve schématu - zdroj HGS data
Při čtení elektrických schémat se vyskytují u kabelových vedení nebo na kontaktech jednotlivých prvků normalizované čísla nebo písmena mluvící za vše. Zde uvádím alespoň nejběžnější užívané v evropských automobilech.
Svorky v elektroinstalaci DIN 72552
| Svorka | Popis | 
| 1 (1a,1b) | spínací kontakt zapalování, indukční cívka (indukční cívka A, indukční cívka B) | 
| 2 | svorka spínacího kontaktu magnetového zapalování | 
| 4 (4a,4b) | vysokonapěťový výstup zapalovací cívky/rozdělovače | 
| 7 | předřadný odpor zapalování | 
| 15 | Spínané plus spínací skříňkou (zapnutý klíček zapalování) | 
| 15a | Spínané plus spínací skříňkou za pojistkou | 
| 15/54 | Spínané plus spínací skříňkou za pojistkou, starší označení okruhu napájení po zapnutí klíčku | 
| 17 | Žhavení vznětového motoru napřímo (poloha spínací skříňky při startu) | 
| 19 | Předžhavení vznětového motoru přes kontrolní žhavící odpor (1.poloha spínací skříňky) | 
| 30 | Stálé plus (napětí přímo z akumulátoru) | 
| 30a | Stálé plus za pojistkou (napětí přímo z akumulátoru) | 
| 30al | Stálé plus spínané komfortní jednotkou (napětí na výstupu komfortní jednotky) | 
| 31 | kostra (-pól akumulátoru) | 
| 31a | svorka přepínače 12/24V pro připojení mínus pólu druhého akumulátoru | 
| 32 | svorka elektromotoru (return) | 
| 33 | svorka elektromotoru (main) | 
| 33a | svorka elektromotoru (limit) | 
| 33b | svorka elektromotoru (field) | 
| 33f | svorka elektromotoru (2. pomalé otáčky) | 
| 33g | svorka elektromotoru (3. pomalé otáčky) | 
| 33h | svorka elektromotoru (4. pomalé otáčky) | 
| 33L | svorka elektromotoru (levý chod) | 
| 33R | svorka elektromotoru (pravý chod) | 
| 44 | svorka pro spojení regulátoru napětí pro paralelní chod | 
| 45 | svorka spouštěče a odděleného spínače | 
| 48 | svorka spouštěče/relé pro monitorování startu | 
| 49 | vstup napájení přerušovače směrových světel | 
| 49a | výstup z přerušovače směrových světel | 
| 49b | výstup pro druhý přerušovač směrových světel | 
| 50 | startovací napětí ze spínací skříňky nebo motorové jednotky(uvolnění startu imobilisérem) | 
| 50a | startovací napětí ze spínací skříňky vznětového motoru(starší označení) | 
| 52 | zadní mlhové světlo | 
| 53 | motor stěrače, vstup (+) | 
| 53a | motor stěrače, vstup (+) - koncová poloha | 
| 53b | motor stěrače, boční vinutí | 
| 53c | ostřikovač s automatikou setření | 
| 53e | motor stěrače, brzdící vinutí | 
| 54 | brzdová světla | 
| 54g | zadní mlhové světlo na přívěsu | 
| 55 | svorka pro světla do mlhy | 
| 56 | spínač hlavních světel | 
| 56a | dálková světla | 
| 56aL | dálková světla levá | 
| 56b | tlumená (potkávací) světla | 
| 56bL | tlumená (potkávací) světla levá | 
| 56bR | tlumená (potkávací) světla pravá | 
| 57 | spínač parkovacích světel | 
| 57L | levé obrysové/parkovací světlo | 
| 57R | pravé obrysové/parkovací světlo | 
| 58 | obrysová světla | 
| 58a | osvětlení spínačů a panelu přístrojů | 
| 58b | osvětlení spínačů a panelu přístrojů (nastavení intenzity osvitu) | 
| 58c | obrysová světla přívěsu s jednovláknovou žárovkou a pojistkou v přívěsu | 
| 58d | osvětlení spínačů a panelu přístrojů (nastavení intenzity osvitu-reostat) | 
| 58L | levá obrysová světla | 
| 58R | pravá obrysová světla | 
| 61 | generátor - kontrolka dobíjení | 
| 71 | zvuková houkačka | 
| 72 | spínač výstražných světel | 
| 75 | výstup ze spínací skříňky, kontakt pro odlehčení napájení při startu | 
| 75al | vypínané plus za spínačem topení nebo spínací skříňkou při startování | 
| 75x | vypínané plus za relé k odlehčení akumulátoru při startu (relé ovládané spíncí skříňkou) | 
| 76 | reproduktory | 
| 77 | ventil ovládání dveří | 
| 85 | cívka spínacího relé | 
| 86 | cívka spínacího relé | 
| 86s | vypínané plus ze spínací skříňky po vytažení klíčku | 
| 87 | výstup z relé palivového čerpadla nebo z relé pro řídící jednotku vznětového motoru | 
| 87a | výstup z relé palivového čerpadla nebo z relé pro řídící jednotku vznětového motoru za pojistkou | 
| 87b | sekundární výstup z relé palivového čerpadla nebo z relé pro řídící jednotku vznětového motoru za pojistkou | 
| 88 | svorka pohyblivého kontaktu spínacího relé | 
| 88 | svorka pevného kontaktu spínacího a přepínacího relé | 
| B+ | + pól akumulátoru (hlavně pro alternátor) | 
| B- | - pól akumulátoru (hlavně pro alternátor) | 
| C | svorka přerušovače směrových světel pro kontrolku (u některých vozidel označeno P) | 
| D+ | + pól generátoru | 
| D- | - pól generátoru | 
| DF | buzení alternátoru, kontrolka dobíjení | 
| Mp, M0 | střed vinutí třífázového generátoru(zapojení do hvězdy) | 
| U,V,W | fázová vinutí alternátoru | 
| W | výstup z alternátoru pro otáčkoměr (především u naftových motorů) | 
| L | levé směrové světlo | 
| R | pravé směrové světlo | 
| CAN-H CAN-L  | datová sběrnice mezi řídícími jednotkami hnacího ústrojí (motor, autom. převodovka, ABS, panel přístrojů, centrální řídící jednotka vozu, ....) | 
| CAN-H komfort CAN-L komfort  | datová sběrnice mezi řídícími jednotkami komfortní elektroniky (řídící jednotky dveří, klimatizace, panel přístrojů, centrální řídící jednotka vozu, ...) | 
| K-vedení | diagnostické vedení mezi řídícími jednotkami | 
Regulátory napětí alternátoru
| Svorka | Popis | 
| A | stálé napájení (+12V svorka 30) | 
| RC | vstup řízení dobíjení - připojení PCM. Přiveden PWM signál | 
| LI | výstupní svorka pro signalizace dobíjení a informaci o zatížení alternátoru | 
| COM | Datový vstup řízení dobíjení | 
| P | výstup - fáze, signál pro otáčkoměr | 
| D | řídící vstup pro řízení napětí | 
Svorky automobilových relé
Automobilové relé 5pin MINI/MICRO - nejběžnější rozmístění vývodů
| Svorka | Popis | 
| 30 | Stálé plus (napětí přímo z akumulátoru) - pohyblivý kontakt | 
| 85 | cívka relé (- pól) | 
| 86 | cívka relé (+ pól) | 
| 87 | spínací kontakt relé | 
| 87a | rozpínací kontakt relé | 
Svorky přerušovače směrových světel
Přerušovač směrových světel - 3pin
| Svorka | Popis | 
| 31 | kostra (-pól akumulátoru) | 
| 49 | napájení směrových světel (ze svorky 15 přes pojistku) | 
| 49a | vývod na přepínač směrových světel | 
Přerušovač směrových světel - 4pin
| Svorka | Popis | 
| - | kostra (-pól akumulátoru) | 
| + | napájení směrových světel (ze svorky 15 přes pojistku) | 
| R | vývod na přepínač směrových světel | 
| C | vývod na kontrolku směrových světel | 
Přerušovač směrových bimetalový PAL 443 319 600 000, 443 319 600 004
| Svorka | Popis | 
| + | napájení směrových světel (ze svorky 15 přes pojistku) | 
| Z | výstup na přepínač směrových světel (neboli přepínač L/P směrový světla) | 
| P | výstup na pravou stranu přes spínač varovných světel ve funkci výstražných | 
Přerušovač směrových světel CARGO-3pin
| Svorka | Popis | 
| X (+12V) | napájení směrových světel (ze svorky 15 přes pojistku) | 
| L (OUT) | výstup na přepínač směrových světel (neboli přepínač L/P směrový světla) | 
| P (INDICATOR) | výstup na kontrolku směrových světel (max 4W) | 
Spínač výstražných světel
Tlačítko-spínač výstražných světel.
| Svorka | Popis | 
| 30 | stálé napětí (BAT) | 
| R | pravá strana směrových světel | 
| 49a | výstup z přerušovače směrových světel | 
| L | levá strana směrových světel | 
| 49 | vstup napájení přerušovače směrových světel | 
| 31 | kostra (-pól akumulátoru) | 
| 12 | Spínané plus spínací skříňkou (zapnutý klíček zapalování) | 
| 58 | obrysová světla | 
Osvětlení vozu
Patice žárovky H4 - P43t
| Svorka | Popis | 
| 31 | kostra (-pól akumulátoru) | 
| 56a | dálkové světlo (vysoký paprsek) | 
| 56b | potkávací/tlumené světlo (nízký paprsek) | 
Dokumenty ke stažení
                                                      
                                                            ![]()  | 
                                                Popis svorek v automobilu - verze pro tisk (PDF 150kB) | 
3.2.2012(doplněno 22.3.2024) Jiří Blecha

