Vývoj a výroba elektronických zařízení, automobilová diagnostika.

Automobilová diagnostika - zapojení diagnostické zásuvky

Diagnostická zásuvka v automobilu je jakousi branou pro vstup do nitra počítačových systémů implementovaných ve voze. Pro běžného uživatele je k nepotřebě, ostatně i její umístění je mnohdy velmi dobře skryto, ovšem pro servisního technika v autoservisu nebo technika stanice měření emisí je nepostradatelnou záležitostí. Diagnostická zásuvka umožňuje připojení diagnostických přístrojů a následnou komunikaci s jednotlivými řídícími jednotkami (tzv. počítači) umístěnými v autě. Po připojení na diagnostickou zásuvku je rázem oblast získaných informací o vozidle a jednotlivých komponentech mnohem širší. Dle stupně sofistikovanosti připojeného diagnostického přístroje máme možnost vyčítat paměti statických i sporadických chybových kódů, podmínky při kterých se daný chybový kód vyskytl, aktuální neustále obnovované se parametry, stavy vstupů a výstupů a další rozšířené funkce jako inicializace, konfigurace jednotky, testy a naučení akčních členů a senzorů a další funkce.
Diagnostická zásuvka je zpravidla přítomna ve vozech od devadesátých let 20. století. Z počátku nebyla forma, tvar zásuvky ani datové protokoly nijak standardizovány, takže každý výrobce vozu si zvolil vlastní typ zásuvky, vlastní protokol. Vše se zlepšilo na přelomu tisíciletí, kdy již zpravidla všechny automobily jsou osazeny jednotnou zásuvkou OBD2 typu CARB-16.

Přehledný seznam zapojení diagnostických zásuvek na automobilech tříděný dle výrobce automobilu:

Standardní 16-ti pólová zásuvka

Standardní OBD-II zásuvka

PINPopis
1NC
2J1850 PWM Bus + nebo J1850 VPW Bus
3MS CAN-H (Ford)
4kostra vozidla (31)
5signálová kostra (31)
6CAN-Bus High (J2284), HS CAN-H (Ford)
7K-line komunikační linka (ISO 9141-2)
8NC
9NC
10J1850 PWM Bus -
11MS CAN-L (Ford)
12NC
13NC
14CAN-Bus Low (J2284),HS CAN-L (Ford)
15L-line inicializační linka nebo 2. K-line (ISO 9141-2)
16palubní napětí +12V (30)
* NC-nepřipojen

BMW 20pin

Dvacetipinový kulatý BMW diagnostický konektor

PINPopis
14palubní napětí +12V (30) - krokosvorkou na akumulátor
15L-line inicializační linka nebo 2. K-line (ISO 9141-2)
17K-line komunikační linka (Motor, převodovka)
19kostra vozidla (31)
20K-line komunikační linka (ABS, Airbag, palubka, klimatizace,...)

Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Boxer, Jumper, Ducato 3pin

Třípinový diagnostický konektor - italské vozy

PINPopis
B+palubní napětí +12V (30) - krokosvorkou na akumulátor
AL-line inicializační linka nebo 2. K-line (ISO 9141-2)
Bkostra vozidla (31)
CK-line komunikační linka (ISO 9141-2)

Ford 3pin

Třípinový diagnostický konektor - italské vozy

PINPopis
B+palubní napětí +12V (30) - krokosvorkou na akumulátor
1kostra vozidla (31)
2L-line inicializační linka
3K-line komunikační linka

Mercedes 38pin

Třicetiosmipinový kulatý Mercedes diagnostický konektor

PINPopis
1kostra vozidla (31)
3palubní napětí +12V (30) - krokosvorkou na akumulátor
4K-line komunikační linka (Motor, převodovka)
20K-line komunikační linka (ABS, Airbag, palubka, klimatizace,...)

Opel cca. do r. 1998 10pin

Dvoupinový diagnostický konektor Opel do r. 1998

PINPopis
Akostra vozidla (31)
CL-line inicializační linka(převodovka)
Fpalubní napětí +12V (30)
GK-line komunikační linka (ISO 9141-2)
KL-line inicializační linka(ABS)

Peugeot, Citroen cca. do r. 1996 2pin

Dvoupinový diagnostický konektor PSA do r. 1996

PINPopis
B-kostra vozidla (31)
B+palubní napětí +12V (30)
1L-line inicializační linka nebo 2. K-line (ISO 9141-2)
2K-line komunikační linka (ISO 9141-2)

Peugeot, Citroen cca. r. 1996-1999 30pin

Dvoupinový diagnostický konektor PSA 1996-1999

PINPopis
A1palubní napětí +12V (30)
A2palubní napětí +12V (15)
A3kostra vozidla (31)
C1K-line komunikační linka (motor)
C2L-line inicializační linka (motor)
E1K-line komunikační linka (ABS/ASR)
E1K-line komunikační linka (ABS/ASR)
E2K-line komunikační linka (nastavení úrovně)
E3K-line komunikační linka (servořízení)
F1K-line komunikační linka (topení/klimatizace)
F2K-line komunikační linka (polohování sedadel)
F3K-line komunikační linka (Airbag)
G1K-line komunikační linka (převodovka)
G2K-line komunikační linka (zadní náprava)
G3K-line komunikační linka (uzávěrka diferenciálu)
H1K-line komunikační linka (tempomat)
H2K-line komunikační linka (palubní počítač)
H3K-line komunikační linka (centrální zamykání)
I1K-line komunikační linka (paměť zpětných zrcátek)
I2K-line komunikační linka (zabezpečení proti krádeži)
I3K-line komunikační linka (imobilisér)

Škoda Favorit 5pin

5pin diagnosticky konektor Skoda Favorit

PINPopis
1L-line inicializační linka nebo 2. K-line (ISO 9141-2)
2K-line komunikační linka (ISO 9141-2)
3Indikační LED
4kostra vozidla (31)
5palubní napětí +12V (30)

Redukce OBD-5pin diagnosticky konektor Skoda Favorit

VAG 2pin (Audi, Seat, Škoda, Volkswagen)

Dva dvoupinové konektory VAG

PINPopis
2kostra vozidla (31)
3palubní napětí +12V (30)
4L-line inicializační linka nebo 2. K-line (ISO 9141-2)
5K-line komunikační linka (ISO 9141-2)

Dokumenty ke stažení

Zapojení diagnostické zásuvky - verze pro tisk (PDF 150kB)

10.2.2014 (aktualizováno 19.10.2024) Jiří Blecha