Automobilová diagnostika - zapojení diagnostické zásuvky
Diagnostická zásuvka v automobilu je jakousi branou pro vstup do nitra počítačových systémů implementovaných ve voze. Pro běžného uživatele je k nepotřebě, ostatně i její umístění je mnohdy velmi dobře skryto, ovšem pro servisního technika v autoservisu nebo technika stanice měření emisí je nepostradatelnou záležitostí. Diagnostická zásuvka umožňuje připojení diagnostických přístrojů a následnou komunikaci s jednotlivými řídícími jednotkami (tzv. počítači) umístěnými v autě. Po připojení na diagnostickou zásuvku je rázem oblast získaných informací o vozidle a jednotlivých komponentech mnohem širší. Dle stupně sofistikovanosti připojeného diagnostického přístroje máme možnost vyčítat paměti statických i sporadických chybových kódů, podmínky při kterých se daný chybový kód vyskytl, aktuální neustále obnovované se parametry, stavy vstupů a výstupů a další rozšířené funkce jako inicializace, konfigurace jednotky, testy a naučení akčních členů a senzorů a další funkce.
Diagnostická zásuvka je zpravidla přítomna ve vozech od devadesátých let 20. století. Z počátku nebyla forma, tvar zásuvky ani datové protokoly nijak standardizovány, takže každý výrobce vozu si zvolil vlastní typ zásuvky, vlastní protokol. Vše se zlepšilo na přelomu tisíciletí, kdy již zpravidla všechny automobily jsou osazeny jednotnou zásuvkou OBD2 typu CARB-16.
Přehledný seznam zapojení diagnostických zásuvek na automobilech tříděný dle výrobce automobilu:
Standardní 16-ti pólová zásuvka
PIN | Popis |
1 | NC |
2 | J1850 PWM Bus + nebo J1850 VPW Bus |
3 | MS CAN-H (Ford) |
4 | kostra vozidla (31) |
5 | signálová kostra (31) |
6 | CAN-Bus High (J2284), HS CAN-H (Ford) |
7 | K-line komunikační linka (ISO 9141-2) |
8 | NC |
9 | NC |
10 | J1850 PWM Bus - |
11 | MS CAN-L (Ford) |
12 | NC |
13 | NC |
14 | CAN-Bus Low (J2284),HS CAN-L (Ford) |
15 | L-line inicializační linka nebo 2. K-line (ISO 9141-2) |
16 | palubní napětí +12V (30) |
BMW 20pin
PIN | Popis |
14 | palubní napětí +12V (30) - krokosvorkou na akumulátor |
15 | L-line inicializační linka nebo 2. K-line (ISO 9141-2) |
17 | K-line komunikační linka (Motor, převodovka) |
19 | kostra vozidla (31) |
20 | K-line komunikační linka (ABS, Airbag, palubka, klimatizace,...) |
Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Boxer, Jumper, Ducato 3pin
PIN | Popis |
B+ | palubní napětí +12V (30) - krokosvorkou na akumulátor |
A | L-line inicializační linka nebo 2. K-line (ISO 9141-2) |
B | kostra vozidla (31) |
C | K-line komunikační linka (ISO 9141-2) |
Ford 3pin
PIN | Popis |
B+ | palubní napětí +12V (30) - krokosvorkou na akumulátor |
1 | kostra vozidla (31) |
2 | L-line inicializační linka |
3 | K-line komunikační linka |
Mercedes 38pin
PIN | Popis |
1 | kostra vozidla (31) |
3 | palubní napětí +12V (30) - krokosvorkou na akumulátor |
4 | K-line komunikační linka (Motor, převodovka) |
20 | K-line komunikační linka (ABS, Airbag, palubka, klimatizace,...) |
Opel cca. do r. 1998 10pin
PIN | Popis |
A | kostra vozidla (31) |
C | L-line inicializační linka(převodovka) |
F | palubní napětí +12V (30) |
G | K-line komunikační linka (ISO 9141-2) |
K | L-line inicializační linka(ABS) |
Peugeot, Citroen cca. do r. 1996 2pin
PIN | Popis |
B- | kostra vozidla (31) |
B+ | palubní napětí +12V (30) |
1 | L-line inicializační linka nebo 2. K-line (ISO 9141-2) |
2 | K-line komunikační linka (ISO 9141-2) |
Peugeot, Citroen cca. r. 1996-1999 30pin
PIN | Popis |
A1 | palubní napětí +12V (30) |
A2 | palubní napětí +12V (15) |
A3 | kostra vozidla (31) |
C1 | K-line komunikační linka (motor) |
C2 | L-line inicializační linka (motor) |
E1 | K-line komunikační linka (ABS/ASR) |
E1 | K-line komunikační linka (ABS/ASR) |
E2 | K-line komunikační linka (nastavení úrovně) |
E3 | K-line komunikační linka (servořízení) |
F1 | K-line komunikační linka (topení/klimatizace) |
F2 | K-line komunikační linka (polohování sedadel) |
F3 | K-line komunikační linka (Airbag) |
G1 | K-line komunikační linka (převodovka) |
G2 | K-line komunikační linka (zadní náprava) |
G3 | K-line komunikační linka (uzávěrka diferenciálu) |
H1 | K-line komunikační linka (tempomat) |
H2 | K-line komunikační linka (palubní počítač) |
H3 | K-line komunikační linka (centrální zamykání) |
I1 | K-line komunikační linka (paměť zpětných zrcátek) |
I2 | K-line komunikační linka (zabezpečení proti krádeži) |
I3 | K-line komunikační linka (imobilisér) |
Škoda Favorit 5pin
PIN | Popis |
1 | L-line inicializační linka nebo 2. K-line (ISO 9141-2) |
2 | K-line komunikační linka (ISO 9141-2) |
3 | Indikační LED |
4 | kostra vozidla (31) |
5 | palubní napětí +12V (30) |
VAG 2pin (Audi, Seat, Škoda, Volkswagen)
PIN | Popis |
2 | kostra vozidla (31) |
3 | palubní napětí +12V (30) |
4 | L-line inicializační linka nebo 2. K-line (ISO 9141-2) |
5 | K-line komunikační linka (ISO 9141-2) |
Dokumenty ke stažení
Zapojení diagnostické zásuvky - verze pro tisk (PDF 150kB) |
10.2.2014 (aktualizováno 19.10.2024) Jiří Blecha